Mensen brengen steeds meer tijd door in hun auto, op weg naar het werk.
Een nieuwe studie wijst uit dat de gemiddelde Amerikaan 54 minuten per dag aan woon-werkverkeer besteedt. Sinds 1980 komt het dagelijkse woon-werkverkeer overeen met een volle week extra werk per jaar.
En het probleem is universeel.
De studie werd uitgevoerd in de Verenigde Staten, maar slechts twee Amerikaanse steden staan in de top 20 van de langste pendeltijden. Andere steden zijn Mexico, Londen, Berlijn, Parijs, Singapore, Sydney en Toronto. Hoe zorg je er in die context voor dat werknemers de files naar het werk willen trotseren?
De economische groei, die veel jobs creëert in de grootsteden en tegelijkertijd de prijs van vastgoed opdrijft, drijft mensen weg uit de stadscentra. Maar hoewel sommige beroepen zich vrij goed lenen voor telewerk, is het toch niet altijd de beste oplossing. Harvard Business Review publiceerde onlangs de resultaten van een studie die vier jaar liep bij een groot technologiebedrijf. Volgens het bedrijf “dalen de interacties met collega’s met 80% als werknemers niet op kantoor zijn”. Bovendien heeft niet iedereen de mogelijkheid om op afstand te werken. Volgens een internationaal studierapport van Steelcase over de betrokkenheid van werknemers en de werkruimte, maakt 55% nooit gebruik van deze oplossing.
Waarom gaan we nog steeds naar kantoor?
Gezien de tijd en de energie die ze verliezen aan woon-werkverkeer, hebben werknemers een grote behoefte aan een comfortabele, inspirerende en productieve kantooromgeving als ze naar hun werk gaan.
Tegenwoordig besteden ze meer dan de helft van hun werkdag aan samenwerken. Deze trend zal zich doorzetten nu organisaties in hun zoektocht naar groei steeds vaker naar hun teams kijken om nieuwe ideeën te genereren en hun producten sneller op de markt te brengen.
Uit onderzoek blijkt dat de best presterende teams niet meer werken zoals vroeger. Ze pingpongen constant ideeën heen en weer, net als bij voetbal of basketbal, en de teamleden zijn afhankelijk van elkaar om vooruitgang te boeken. De tijd toen iedereen zijn deel van het project uitvoerde alvorens het aan de volgende persoon over te dragen, is lang voorbij. De stijl van iteratieve samenwerking verloopt efficiënter en sneller wanneer mensen face-to-face werken.
Hoe werken we vandaag samen?
Teams gebruiken steeds vaker werkmethodes als design thinking (een creatieve benadering van probleemoplossing) en de agile-methode (een proces gericht op snel reactievermogen) om hun werk te structureren. Beide benaderingen zijn snel en dynamisch. De teams switchen voortdurend van de ene werkmethode naar de andere en de aanwezigheid van de verschillende teamleden is essentieel voor een vloeiend proces.
Welke methode ook wordt gekozen, de manieren van samenwerken nemen vandaag veel verschillende vormen aan: van formele meetings tot spontane interacties, brainstormsessies en informele uitwisselingen. Via face-to-facecontacten kunnen teams sneller vooruitgang boeken en in realtime problemen oplossen. Daarnaast zorgt het samenzijn voor een gevoel van samenhang, versterkt het de band tussen collega’s en schept het een klimaat van vertrouwen, wat de basis vormt voor innovatie.
Het kantoor in volle verandering
Door die intensievere samenwerking ondergaan werkruimtes grote veranderingen. Ruimtes die ontworpen zijn voor lineaire processen (met vaste werkplekken of privékantoren) zijn niet geschikt voor wendbare teams of informele en spontane uitwisselingen. Daardoor besteden organisaties meer ruimte en middelen aan gedeelde werkruimtes die de samenwerking bevorderen.
Volgens ontwerpers moeten de ruimtes die gericht zijn op teamwerk:
- mensen helpen om dicht bij hun collega’s te werken en gemakkelijk toegang te krijgen tot informatie.
- de teams voorzien van meubilair en tools die kunnen worden aangepast aan specifieke taken;
- het mogelijk maken om snel over te schakelen van analoge naar digitale tools;
- een omgeving creëren die de uitwisseling van ideeën en het delen van informatie stimuleert.
Gedeelde ruimtes moeten ook de productiviteit en het welzijn van de werknemers verbeteren via:
- voldoende visuele, akoestische en ruimtelijke privacy;
- de mogelijkheid tot verschillende werkhoudingen (lounge, rechtop, barhoogte of staand), afhankelijk van verschillende taken;
- een weldoordachte nabijheid tussen mensen, tools, meubilair en ruimte;
- een sterke merkidentiteit die de bedrijfscultuur weerspiegelt.
Door het groeiende belang van samenwerking gaan ontwerpers zich opnieuw bezinnen over de aanpak van werkruimtes. Mensen zijn sociale wezens, daar kunnen we niet omheen. En hoewel niemand uitkijkt naar lange files en verplaatsingen, blijven we naar het kantoor gaan om face-to-face met onze collega’s te kunnen praten en samen te kunnen werken als team.
Wilt u graag meer weten over het werk van morgen? Lees dan het magazine 360° van onze partner Steelcase!