Van online vergaderen tot werken in de cloud: technologie is niet meer weg te denken uit het professionele leven – en gelukkig maar, want ze zorgt voor meer efficiëntie en verbondenheid, zeker binnen het hybride of nieuwe werken.
Benieuwd welke snufjes in jouw modern kantoor niet mogen ontbreken? Ontdek onze ‘smart office’-tips.
1. Home automation … op kantoor
We hebben het belang van voldoende licht en ventilatie en de juiste temperatuur al eerder benadrukt. Maar wat als je kantoor al die parameters nu eens zelf regelde? Huizen worden slimme woningen dankzij domotica, en ook op kantoor vinden die systemen meer en meer ingang.
Ofwel stel je elk aspect van de werkomgeving in met je iPad of smartphone, ofwel kies je voor een systeem met ingebouwde sensoren dat het werk voor jou doet. Een groot voordeel van die laatste optie is dat ze de airconditioning en luchttoevoer bijvoorbeeld automatisch aanpast aan het aantal werknemers dat op kantoor is. Je kunt er immers niet zomaar meer van uitgaan dat iedereen elke dag de verplaatsing naar het werk maakt. Een aangename omgeving creëren en geld besparen: check.
Wist je trouwens dat slimme verlichting des te belangrijker is bij grote leeftijdsverschillen tussen je teamleden? Iets oudere werknemers hebben namelijk beduidend meer licht nodig dan hun jongere collega’s om goed te kunnen werken, en om hoofdpijn en vermoeide ogen te vermijden. Idealiter kun je dat probleem verhelpen met gepersonaliseerde verlichting, via een tik op de smartphone. De meest geavanceerde apps onthouden de voorkeuren van de gebruiker, en passen de verlichting automatisch aan wanneer hij of zij op een flexplek gaat zitten, zoals gebruikelijk binnen de NWOW.
2. Bezoekersregistratie voor je smart office
Verder hoort bij een smart office een bezoekersregistratiesysteem, waarmee leveranciers en klanten makkelijk kunnen inchecken. Zo’n digitale oplossing is een pak eleganter dan een clipboard met een handgeschreven lijst, maar ze verhoogt ook de veiligheid en verkleint de kans op fouten. Ofwel kies je voor een onbemande receptie ofwel voor een bemande desk. In het laatste geval heeft een bezoekersregistratiesysteem evengoed z’n voordelen. Je gasten hoeven namelijk niet te wachten wanneer je receptionist bezig is met de postbedeling, telefoons of andere taken.
3. Een slimme bureaustoel en -tafel
Tot slot bestaan er tal van ergonomische bureaustoelen die zich automatisch aanpassen aan de lengte van hun gebruiker en aan zijn of haar voorkeuren. Of wat dacht je van een zit-stabureau die waarschuwt wanneer je werknemers te lang zitten of rechtstaan, en hen vervolgens van houding laat wisselen?
Je merkt het: er zijn opties te over om van je kantoor een smart office te maken. We helpen je graag.