Het spreekt wellicht voor zich dat je kantoorinrichting een grote invloed heeft op het welbevinden van je team. Door te kiezen voor ergonomische bureaustoelen beperk je bijvoorbeeld het risico op nek- en rugklachten. Maar wist je dat coworkspaces evengoed een positief effect hebben op je team (en op je portemonnee)?
Een coworkspace is een bedrijfsruimte waar medewerkers van verschillende organisaties samen onder één dak werken. Je denkt bij dit type kantoren misschien spontaan aan startups, maar ook voor gevestigde waarden zijn er veel voordelen aan verbonden …
Netwerken in de gemeenschappelijke ruimtes
De meeste coworkspaces bestaan uit een mix van ruimtes die voorbehouden zijn voor de eigen organisatie en plekken waar medewerkers van verschillende bedrijven samenkomen, zoals de keuken, de koffiehoek, de ontspanningsruimte of misschien zelfs vergaderzalen. Die gemeenschappelijke ruimtes zijn van onschatbare waarde voor de netwerkers onder ons. Niet alleen kunnen er zo onverwachte samenwerkingen ontstaan; misschien steken jouw teamleden wel iets op van de best practices van een onderneming uit een heel andere sector. Cross-industry innovation was nog nooit zo tastbaar.
Goed voor je bedrijfsimago én je kosten
Verder blijken coworkspaces een slimme zet te zijn voor je imago. Klanten en potentiële klanten zijn namelijk vaak onder de indruk van zo’n werkruimte, en dat positieve gevoel straalt onvermijdelijk af op de producten en diensten die je aanbiedt. Daarnaast is het natuurlijk mooi meegenomen dat je kosten bespaart door infrastructuur te delen met andere organisaties. Denk aan nutsvoorzieningen, meetingrooms en de receptie.
Je stempel drukken op de coworkspace
Een kantoorgebouw delen met andere organisaties betekent niet dat je je kantoorinrichting niet kunt afstemmen op je branding. De ruimtes die enkel jouw werknemers gebruiken, mogen zeker herkenbaar zijn aan het kleurgebruik, het logo van je organisatie, en ga zo maar door. Een coworkspace hoeft je bedrijfsidentiteit dus niet te verdringen. Het tegendeel is zelfs waar.
Een studie door WeWork, een Amerikaans vastgoedbedrijf dat heel wat gedeelde werkruimtes in zijn portefeuille heeft, toonde aan dat medewerkers zich net sterk met hun organisatie verbonden voelen in een coworkspace. De resultaten (die gepubliceerd werden in Harvard Business Review) spreken voor zich. Met behulp van reacties op stellingen zoals “ik heb veel gemeen met de werknemers van de bedrijven in mijn kantoorgebouw” versus “ik heb veel gemeen met de collega’s van mijn bedrijf” gaven de onderzoekers alle deelnemende medewerkers een score van 1 (de zwakste emotionele en psychologische band met de eigen organisatie) tot 5 (de sterkste band). Wat bleek? De meerderheid strandde op een mooie 4.
Mik jij op een 5 voor medewerkersbetrokkenheid? Neem gerust contact op met onze experts om te bekijken hoe jouw kantoorinrichting daartoe kan bijdragen.