Door verandering aan te grijpen om alles te vernieuwen!
Het Belgische modemerk LolaLiza heeft onlangs gekozen voor een radicale verandering door te investeren in een nieuw hoofdkantoor dichter bij de Nieuwstraat, het commerciële zenuwcentrum van Brussel, waar alle medewerkers voortaan op dezelfde verdieping werken….
2018 is een jaar van veranderingen voor de familie Appelstein, die aan het hoofd staat van het Belgische modemerk LolaLiza: Joachim Rubin werd door PP Retail Group aangeworven als nieuwe CEO (de Appelsteins blijven lid van de raad van bestuur) en de groep bracht zijn maatschappelijke zetel over van de Markiesstraat naar de Bisschopsstraat, dus dichter bij de Nieuwstraat. “Er is geen betere locatie denkbaar om zo dicht mogelijk bij de modewereld te zijn, vlakbij de retailers (nvdr. bedrijven die de goederen direct aan de consument verdelen)”, legt Mélanie Dedoncker, al tweeënhalf jaar Building Director bij LolaLiza, uit.
Zij was het die een beroep deed op Alternativ voor de inrichting van de nieuwe kantoren. Een beetje op goed geluk, na een zoektocht op het internet. “We hadden drie specialisten kantoorinrichting geselecteerd, we hebben op ons gevoel gekozen en we werden niet teleurgesteld: we waardeerden de dynamische aanpak, de beschikbaarheid en de reactieve communicatie van de teams van Alternativ in elke fase van het project “.
Voor open space durven kiezen om de interactie te versterken
Een radicale verandering van omgeving!
Gisteren waren de verschillende diensten verspreid over de diverse verdiepingen van het gebouw waar zich het hoofdkantoor van LolaLiza bevond; vandaag hebben niet alleen de creatieve medewerkers, maar ook alle activiteiten (HR, financiën, marketing, inkoop, logistiek, IT, …) een plek gevonden op een gelijkvloers van 2600 m2. Verandering aangrijpen om alles te vernieuwen. “We hebben bezoeken aan de nieuwe kantoren georganiseerd voor onze medewerkers, omdat we weten dat elke verandering onrust wekt. Naarmate de werken vorderden, was het personeel gerustgesteld en drie weken voor de verhuis hebben we de bezoeken stopgezet om een verrassingseffect te creëren, om het ‘wow’-gevoel te behouden!” zegt Mélanie Dedoncker enthousiast.
Het nieuwe hoofdkantoor van LolaLiza aan de Bisschopsstraat is een grote ‘open space’, de ideale plek om samen te werken, waar alle functies – creatie, innovatie, uitwisseling, logistiek, aankoop, opslag (vooral de stalen) – werden samengebracht maar waar ook ruimte is voor gesprekken en ontspanning. Alternativ heeft met opzet een open werkruimte gecreëerd om interacties tussen de verschillende diensten te bevorderen.
Communicatie, een belangrijke troef!
“Alternativ had vooraf gesprekken met onze verschillende diensten en heeft de boodschap en onze belangrijkste eis goed begrepen: we hadden veel opslagruimte nodig voor de dozen, de stoffen en de kleding!” legt Mélanie Dedoncker uit. De teams van Alternativ hebben dus een volledig open ruimte gecreëerd om alle vormen van communicatie te verbeteren: intern (medewerkers lopen meer door elkaar) en extern. “We hebben nu een enorme vergaderzaal die plaats biedt aan 100 tot 180 personen (rechtstaand), van winkeliers tot leveranciers, journalisten, modebloggers….. We hebben deze ruimte, waar ook een overheadprojector staat, Fashion Lounge genoemd. Ze is ideaal om de zaken in beweging te brengen omdat ze de dynamiek van ontmoetingen en creatie duidelijk versterkt! En in tegenstelling tot wat we hadden gevreesd, is het in de open space over het algemeen stil zodra iedereen zich op zijn werk concentreert”, besluit Mélanie Dedoncker, overtuigd door een zinvol project dat de ondernemingsgeest bevordert en waarvan het budget (plafond) en de timing (strak) door Alternativ werden gerespecteerd.