Interieurconcept en totaalinrichting voor nieuw hoofdkantoor FANUC Benelux_
FANUC is een Japanse groep gespecialiseerd in fabrieksautomatisering die grote namen als Audi, Freixenet en STIHL tot haar klanten mag rekenen. FANUC heeft meer dan 260 vestigingen in 108 landen. En één van die vestigingen springt sinds kort ontegensprekelijk in het oog: de gloednieuwe Benelux-hoofdzetel in Mechelen. FANUC Benelux verdubbelde op amper vijf jaar zijn omzet en team, en vond het daarom hoog tijd voor een ruimer en inspirerender hoofdkwartier.
Voor het interieurconcept van het 5.117 m² grote pand vertrouwde de wereldspeler in factory automation op Alternativ, tot grote tevredenheid van Paul Ribus, de CEO van FANUC Benelux: “Dit gebouw is cruciaal om onze groei verder te realiseren. En dan heb ik het niet alleen over de oppervlakte, maar ook over de uitstraling. Bovendien vormt het een meerwaarde voor ons werkgeversimago. Onze mensen zijn trots om deel uit te maken van het project en ontdekken nog elke dag nieuwe plekken. Bovendien merken we dat het unieke concept spontaan talent aantrekt.”
Museaal, en toch menselijk
Paul Ribus had een ruimte voor ogen waarin werknemers zich thuis zouden voelen en waar bezoekers met plezier naartoe zouden gaan om zich te laten inspireren door de nieuwste technologieën. “We waren op zoek naar een concept met verschillende zones met elk een heel eigen gevoel en uitstraling: speels, ontspannend of meer zakelijk,” legt Paul uit. “We wilden ruimtes creëren waar mensen elke dag iets nieuws in kunnen ontdekken.” Deze uitdaging legde de CEO onder meer voor aan Alternativ, dat het hele FANUC-team wist te verbazen met hun conceptpresentatie.
Als ‘design and build’-specialist kreeg Alternativ van FANUC een ietwat ongewone opdracht voorgeschoteld. Het ‘build’-luik van het project was immers al in volle gang. Toch slaagde het team erin om binnen dat kader precies het juiste verhaal te brengen. Alternativ koos voor een concept dat zowel het museale karakter van de enorme FANUC-ruimtes in de verf zette, maar dat tegelijk zorgde voor verbinding en een huiselijke toets. Ook de tegenstelling tussen de industriële robotarmen waarvoor het Japanse merk gekend is en het menselijke waar FANUC Benelux naar op zoek was, werd naadloos verenigd in het ontwerp.
‘Challenge’ als rode draad
Alternativ maakte 3D-beelden, zodat Paul en zijn team een helder beeld kregen van de visie. Paul was vooral onder de indruk van de ‘out of the box’-mentaliteit die daaruit sprak. “We hadden voor onszelf de ruimtes goed gedefinieerd, maar het concept en de indeling van Alternativ waren heel anders dan wat wij in ons hoofd hadden. Ze trokken het project naar een volledig nieuwe context. Wij vonden dat fantastisch,” aldus de CEO. “Het feit dat het gebouw er al stond, hield hen met andere woorden niet tegen om er flexibel mee om te springen. Van enkele muren die bezet zouden worden, adviseerden ze bijvoorbeeld om dat niet te doen en de betonlook te behouden.”
Alternativ raadde FANUC zelfs aan om bestaande muren weer weg te halen – een ingreep die Paul en zijn team niet verwacht hadden, maar waar ze wel meteen de meerwaarde van zagen: “Alternativ vond continu oplossingen om veel openheid en licht te creëren en de ruimtes op een originele manier met elkaar te verbinden.”
“Alternativ kwam met ideeën waar wij nooit aan gedacht zouden hebben en die een grote meerwaarde betekenen qua design en look-and-feel,” zegt Paul. “In de kantoorruimtes zouden we de industriële look behouden, maar wij dachten zelf aan standaardverlichting. Alternativ zette daar een zwevend plafond tegenover, waar de verlichting in verwerkt zou worden – een toevoeging die nu echt zijn stempel drukt op ons interieur.”
Van advies tot meubilair
Nadat FANUC Benelux groen licht gaf voor het concept, waakte Alternativ mee over de uitvoering tijdens wekelijkse werfvergaderingen en met advies op elk gebied: van de plafonds tot de vloeren. En hoewel de samenwerking oorspronkelijk enkel rond het interieurontwerp was opgebouwd, kozen Paul en zijn team ook voor de effectieve levering van de meubels al snel voor de merken die Alternativ verdeelt.
Paul: “Ons vertrouwen was gewonnen. Alternativ begreep wat we bedoelden en waar we naartoe wilden. We hebben aan hen dan ook voorstellen gevraagd over hoe alles aan te kleden. We gingen in gesprek over kleuren en materialen. Alternativ stelde een moodboard samen en definieerde op basis daarvan steeds concreter de inrichting en afwerking.” De FANUC-CEO apprecieerde het feit dat hij altijd verschillende opties aangereikt kreeg en op elk moment vragen kon stellen. “Er waren periodes dat ik ‘s avonds of in het weekend nog knopen doorhakte, en zelfs dan kreeg ik vlot een antwoord. Ik voelde een enorme betrokkenheid.”
Wellbeing: meer dan ergonomie
Het resultaat is een FANUC-hoofdkantoor waarin aan alles is gedacht. Paul: “De flow is logisch, en zowel bezoekers als werknemers voelen zich op hun gemak in het geheel. De sfeer is gezellig en allesbehalve saai. Het voelt telkens een beetje als thuiskomen.” Er zijn niet alleen bureaus, vergaderzalen, douches, verschillende keukens en koffiehoeken, maar ook een auditorium, een ontvangstruimte met hoogtechnologische balie en een ‘Experience Center’ waar klanten de FANUC-robots aan het werk zien en het portfolio leren kennen. Trainees hebben toegang tot een cafetaria en een ruime buitenzone, maar ook de FANUC-werknemers beschikken op de tweede verdieping over een mooi terras.
Paul: “Het gebouw bevat zoveel leuke plaatsen, en dat merk je aan de mensen: ze installeren zich nu eens hier en dan eens daar. Vergaderen, ontspannen, focussen: elke plek vervult een andere functie en roept een ander gevoel op, door de kleuren en de meubels. We hebben ook echt kwaliteitsvolle bureaustoelen en in hoogte verstelbare tafels.” De CEO zegt soms al lachend dat het nog jaren gaat duren voor hij en zijn team alles in het hoofdkantoor ontdekt hebben.
Groei en tijdsgeest
Alternativ merkt dat meer en meer bedrijven in de nasleep van de coronacrisis en het bijbehorende thuiswerk hun inrichting herdenken. Bedrijfsruimtes evolueren van een plek waar werknemers moeten zijn naar een bestemming die ze met veel plezier willen opzoeken en die de verplaatsing waard is. Het nieuwe FANUC-hoofdkwartier vinkt die vereiste alvast méér dan af. Bovendien is de ruimte zo groot dat er niet alleen sowieso veilig gewerkt kan worden, maar dat de verdere groei van FANUC Benelux er vleugels gaat krijgen.
De samenwerking met Alternativ blijft trouwens evengoed groeien. “Een vervolgtraject?”, lacht Paul. “We zijn nog niet gestopt!” Van zonwering tot gordijnen: FANUC rekent ook voor zulke extra’s op Alternativ. Paul en zijn team zijn dan ook enorm tevreden over de samenwerking. “Alles is tot in de puntjes afgewerkt. Alternativ heeft echt mensen in huis die het verschil maken, en die wij in ruil graag in de watten leggen. Van de interieurarchitecte wisten we bijvoorbeeld dat ze graag chocolade eet, en dan voorzagen we op elke werfvergadering een flinke voorraad. Van in het begin hadden we die klik.”
‘The crazy customer’
“De projectmanager van Alternativ noemde ons al vrij snel ‘the crazy customer’, omdat we de lat zo hoog legden,” vertelt Paul. “Wij vonden het fantastisch dat hij dat durfde zeggen, en kaatsten de bal meteen terug: ‘Stel ons dan maar iets voor dat echt crazy is.’ Wel, het is hen gelukt,” besluit een tevreden CEO.